vrijdag 6 maart 2015

Gezonde levensstijl?

Gezonde voeding is gezond? Ik betwijfel het.

Twee ons groenten, twee stuks fruit, twee keer in de week vis, niet teveel vlees, extra vitamines, eet vooral nootjes als tussendoortje, drink water, drink nog meer water, begin de dag goed met superfood,  niet teveel brood en als je brood eet dan wel 100% volkoren, geen of weinig melk ( daar krijg je artrose van), geen pakjesmaaltijden koken, maar alles vers, volkoren pasta's (droge meuk waar je aardig aan kunt wennen, ik mix met gewone pasta) en van vruchtensappen gaat je tandglazuur kapot. Zo. Dit is gezond leven in een notendop.

En deze lijstjes zijn nogal aan verandering onderhevig. Eerlijk gezegd houd ik van dit lijstje. Ik probeer te streven naar een gezonde levensstijl, zeker voor onze kinderen. Ik wil ze een gezonde manier van leven aanbieden. Maar alleen al dat eerste dingetje, twee ons groenten!

Ik houd van groenten. Als Marinus aan mij vraagt: wat eten we vandaag? Dan begint mijn antwoord steevast met het soort groenten. Zijn nieuwsgierigheid wordt pas gestild als hij ook weet wat voor vlees erbij geserveerd wordt. 
Niet iedereen is zo gek op groenten als ik ben. Ik maak eigen pastasauzen, verse groenten in overvloed. En bij elke willekeurige maaltijd probeer ik uitjes mee te bakken, komkommersalade te maken (gewone sla doet het hier niet zo goed) en als we friet eten, dan wel met een uitgebreid rauwkostbuffet. Voor ieder wat wils.

Jonathan eet graag snoeptomaatjes. Geen gewone, geen cherry, alleen snoeptomaatjes. Tegen de tijd dat ie dit kan lezen hoop ik dat ie al zo gewend is aan de smaak van grote 'snoeptomaatjes', prachtig ronde 'snoeptomaatjes' dat hij erom kan lachen. Hier in huis zijn alle tomaten snoeptomaten. En zo
proberen we braaf ons aan de gezonde standaard te houden. Maar eenvoudig is het niet altijd, als je het nauwkeurig gaat berekenen.

Ik bedacht me van de week tijdens het doppen van de boontjes dat ik wil koken naar wat realistisch is en niet naar wat ik graag zou willen zien. Alles wat tot nu toe over blijft, beland in de vuilnis-mama-bak, meestal de dag erna, tijdens de lunch.
Maar ik kan een perfect gezonde levensstijl niet volhouden. Als ik teveel op alle puntjes, komma's, aanbevelingen etc. ga letten, krijg ik last van stress.

En stress is ongezond. Veel ongezonder dan alle adviezen met een korreltje zout te nemen, er zelf een mouw aan te passen en niet te streng te zijn voor mezelf.

Ik bedacht me twee dingen:
1. Onmogelijk voor te stellen dat mijn moeder met zes kinderen ons allemaal volgens de boekjes te eten gaf. Dat deed mijn moeder dus ook niet. Een van twee stuks fruit op een dag was al helemaal geen sprake, weet je wat dat kost!?! Koken met passie en op gevoel. Gewoon van de realistiek. Mooi zelfbedacht woord. Vind je niet?
2. Ik was puntje 2 bijna kwijt, maar ik heb hem weer gevonden. Snoep. Mijn oudste zussen kregen in hun jongere jaren minder vaak snoepjes. Ik heb geen gebrek aan snoep gehad. Er waren regels aan verbonden, maar er waren meestal snoepjes in huis. Ik taal niet naar snoep. Mijn twee zussen echter... Oei, oei, oei, een bank overvallen is er niets bij. Een volle lade met snoep, koek en andere kleurrijke zoetigheden, zo, voor het grijpen.

Met die tweede gedachte in mijn achterhoofd krijgen onze kids, naast nootjes (wanneer ze willen), gedroogde abrikoosjes en verse dadels ook gewoon snoep.

Dood gaan we uiteindelijk toch, zal ik maar zeggen. En dan wil ik niet de meeste tijd me zorgen hebben gemaakt over al dan niet gezond leven. De stress snoept er zo wat jaartjes vanaf.

Ik denk, dus ik leef - Eef 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten